West (2013)

61. West (2013)
Christian Schwochow

Kaks kohvrit, koolikott ja kaisukaru – see on kogu Nelly Senffi ja tema poja Aleksei varandus. On 1970ndate lõpp ning möödunud on kolm aastat Aleksei isa Vassili surmast Venemaal. Nüüd on Nelly ainuke soov lahkuda Ida-Berliinist läände, unustada lein ja mälestused ning oma elus uus lehekülg keerata.

Ta on kindel, et teisel pool müüri on see võimalik. Saabudes Lääne-Berliini, saab ta aru, et seal ei oota teda keegi. Nelly ja tema poja elukohaks saab põgenikelaager, kuid isegi seal pole pääsu mineviku painetest. Ta satub Lääne-Saksa salaluure huviorbiiti ja temalt nõutakse infot Vassili kohta, kes olevat olnud spioon. Nüüd peab Nelly otsustama, kas ta laseb minevikul hävitada nii enda kui ka oma poja tulevik.

Film põhineb Julia Francki romaanil „Lagerfeuer”.


Lisas OliverL 16.11.2013
Pane hinne:
Child's Pose (2013)

62. Child's Pose (2013)
Calin Peter Netzer

„Lapse poos” on suurepärane näide ühiskondlikult laia haardega filmist, millel ei puudu tugev emotsionaalne mõõde. Sõnamäng pealkirjas viitab ühtaegu keha asendile ja lapse positsioonile, mis on oma vanemate soovide ja ihade mõjuväljas. Sama sõnamäng haarab tabavalt filmi kaks peamist tegevusliini – autoõnnetuse uurimise, milles on surma saanud väikene poiss, ja psühholoogilise põneviku, milles ülehoolitsev ema proovib päästa oma täiskasvanud poega pikast vanglakaristusest.

Dokumentaalfilmilik kaameratöö laseb sündmustikul justkui hinnangutevabalt lahti rulluda, tõmmates sellega kaasa publiku, kellele pakub ainulaadset siin-ja-praegu-kogemust. Tegu on aga oskuslikult komponeeritud mängufilmiga, mille terav pilk tungib Rumeenia postsotsialistliku ühiskonna uusrikaste manipulatsioonidesse ja kultuuri, milles valitseb au asemel altkäemaksu ootus. Kuidas üldse seista õigluse eest, kui peamine on vaid raha ja mõjukad sidemed? Razvan Radulescu ja Calin Peter Netzeri esmaklassiliselt kirjutatud stsenaarium jätab ühiskonnakriitika kõrval ruumi mitmetasandiliseks ema-poja vahelise suhte analüüsiks. Barbu, kes peaaegu kaalutult läbi elu triivib, on sunnitud traagilise õnnetuse tõttu otsima väljapääsu oma domineeriva ema (Luminita Gheorghiu teeb silmapaistva rollisoorituse!) hoole alt. Vaid vastutuse võtmise ja ise oma rolli defineerimise kaudu saab jõuda leppimiseni maailmaga.

Film pälvis tänavusel Berliini filmifestivalil parima filmi Kuldkaru.

Katriin Kütt


Lisas OliverL 16.11.2013
Pane hinne:
The Pervert's Guide to Ideology (2013)

63. The Pervert's Guide to Ideology (2013)
Sophie Fiennes

Maailma ikooniliseima kõnedefektiga kultuuriteooria ja filosoofia superstaar Slavoj Žižek on tagasi filmis, sõna otses mõttes. Taas uurib ta psühhoanalüüsi teooriatele tuginedes Hollywoodi jm filmide varjatud tähendusi ja ihade konstrueerimise poliitikaid. Seekord on tema lähenemine aga avaram ning jõulisem, mõjudes enam mitte filmide interpreteerimise, vaid maailmarevolutsiooni programmi ülimalt avameelse ja meelelahutusliku läbiviimisena. Ning „Titanic“ ei tundu pärast seda enam kunagi endisena.


Lisas OliverL 16.11.2013
Pane hinne:
We Will Riot (2013)

64. We Will Riot (2013)
Romas Zabarauskas

Leedu elektroonilise muusika skeene on pulbitsemas ning tõestust sellele lisab asjaolu, et viimaste aastatega on peale kasvanud uus põlvkond noori ja andekaid produtsente, kelle looming varieerub neo-soul’ist, house’ist ja techno’st bassimuusika ning ambient’ini ning ulatub Baltikumist juba väljapoolegi.


Lisas OliverL 16.11.2013
Pane hinne:
The Dismantlement (2013)

65. The Dismantlement (2013)
Sébastien Pilote

Kanada kirjanikust filmirežissööri Sebastian Pilote’i tasaselt kulgev, emotsionaalselt kaalukas, eleegilise mõjuga melodraama on vargamäelik jutustus isetust eneseohverdusest ja pühendumisest esivanemate talule.

Eraklik talupidaja Gaby Gagnon (Gabriel Arcand) on sõnaaher mees, kelle pea ainus seltsiline on tema lambakoer. Ta kasvatab lambaid ja peab talu, mis on talle 40 aasta vältel andnud üksnes kolm päeva puhkust ja olnud kogu tema maailm. Päevad kuluvad üksluise rutiiniga töö tähe all varahommikust hilisõhtuni lambaid karjatades ja tarandikke parandades. Tütred on vahetanud lämmatava maaelu suurlinna Montréali ahvatluste vastu. Samuti ei ole isatalu käekäigu vastu huvi ilmutanud tema kaks venda, kes on selle ammu hüljanud.

Kõrgekvaliteediline töö ja hool, mis on võimaldanud tal aastakümneid kohta pidada, võimaldab tal viimaks ka selle müüa oma noorema tütre abipalvet täites ja ise linna sotsiaalkorterisse kolides, öeldes lahti talust ja maast, millele on elatud 60 aastat ja kuhu ta on pannud oma hinge. Korraga on ta ükskõikne talu nimel tehtud ohverdusest ja sihikindel aitamissoovis. Kord tehtud otsus peab ka ellu viidud saama. Romantiseerimata ja nukratoonilise kitarrimuusika saatel kulgebki vaataja ees lahtilaskmine aastakümneid kestnud elustiilist.

Mida kostaks Tammsaare? See maa, see armastus…

Margit Mariann Koppel


Lisas OliverL 16.11.2013
Pane hinne:
Mother, I Love You (2013)

66. Mother, I Love You (2013)
Janis Nords

Läti poolt parima võõrkeelse filmi Oscari kandidaadiks valitud ja festivalidel parima linateose auhindadega pärjatud film, režissöör Janis Nords, on sügavalt liigutav sissevaade 12aastase murelapse hinge ja sisemisse konflikti iseendaga, sest valesse seltskonda sattumine viib kuritegelikule rajale ning valede spiraal vältimaks pahandusi oma emaga väljub kontrolli alt.

Peaosades näeme Kristofers Konovalovsit Raimondsina ja Vita Varpinat tema emana.


Lisas OliverL 16.11.2013
Pane hinne: