- Tahan!
- Lisa nimekirja
- Tasuta soovinimekirjade kasutamiseks tuleb sisse logida.
- Soovinimekirjad
7.
1944 (2015)
Elmo Nüganen
1944 aastal sõdivad eestlased nii Saksa kui ka Vene sõjaväes. Film räägib kahe sõduri Karli (Kaspar Velberg) ja Jüri (Kristjan Üksküla) omavahel seotud loo ning aitab mõista ühte raskemat hetke meie ajaloos.
Lisas Kaupo Liiv
“Eesti filmikunst on viimasel aastakümnel olnud minu jaoks veidikene hell teema. Liiga palju on olnud halli ja keskpärast ning liiga vähe tõeliselt kvaliteetset ja omapärast kino. Midagi sellist, mida võiksime mõnekümne aasta pärast meenutada, kui klassikat, sellist pole olnud. Viimase paari aasta jooksul on minu arust palju muutunud paremuse poole. Justkui väike murrang oleks kusagil toimunud ning „1944“ vaadates tabasin mõttelt, et hakkan vaikselt, kuid väga kindlalt Eesti filmi üle jälle uhkust tundma. Meie filmid ei ole enam ainult meie filmid, vaid nad on saanud kuidagi täiskasvanuks ning liitunud ühise maailma kinoga.
Iga film tahab ennast kehtestada - rebida inimesed lahti eelarvamustest, millega vahel saali tullakse ning naelutada publiku silmad filmile ilma uitmõtete ja kõige selliseta. Vähe on filme, mis sellega hakkama saavad ja samas on sisutihedad. Vahel taipadki alles filmi lõpus, et oled vaadanud filmi just sellise tõelise naudinguga. Juba esimesed „1944“ stseenid ütlesid mulle, et see on selline film. Film algab suurepäraste ülalt filmitud kaadritega kaevikutele, mis ei jää kuidagi alla Hollywoodi parimatele töödele, aga head ei ole ainult suureplaanilised kaadrid, vaid ka kaameratöö väga kitsastes oludes - stseenid väikestes kaevikutes asuvates punkrites on suurepäraselt teostatud ning montaaž on suutnud kõik selle suurepäraselt ühendada. Ausalt öeldes, ma ei oodanud seda.
Sõjafilmide puhul üritatakse tihti saavutada eepilisust või vastupidiselt näidata sõdurite tähtsusetust suures sõjas, aga „1944“ ei liigu otseselt kummagile poole. Nüganen ja Kunnas tunduvad olevat meelega üritanud tööd teha sellega, et film oleks võimalikult tasakaalukas ning vaoshoitud. Ei ole mingeid üleliigseid kümneminutilisi surmastseene ning ka lahingustseenid on pigem realistlikult lihtsad nagu nad tegelikult ka olid. Surm oli enamasti ootamatu, lihtne ja kiire, mitte pikk ja patriootlikult heroiline. Samas ei jäta see filmist odavat või väheste võimalustega tehtud filmi muljet, vaid loob suhteliselt ainulaadse sõjafilmi.
Sellise narratiivi loob filmi tegelik soov edastada killuke ajalugu. Mitte ära jutustada kõik suured lahingud ja tervet ajaloo käiku, vaid näidata, mis toimus tavainimestega ning milline oli elu sõja ajal. Kes tahab detailselt teada, kuidas sõda kujunes, seda leiab nagunii raamatutest. Aga detailsed kirjeldused ei anna meile ülevaadet elust. Võib-olla see ongi see. See ei ole tegelikult niivõrd film sõjast, kui elust sõja ajal. Sõda oli sel hetkel elu osa ja film on valikutest, mida inimesed olid sunnitud tegema. Vahel valikud puudusid ja kui neid ka oli, siis ei olnud õigeid ega valed, vaid pigem kehvad ja veel kehvemad. Filmis näeb ka neid, kes ei taha ise valikuid teha, vaid jätaks need parema meelega kellegi teise hooleks. Praegusel ajal on seda kõike natuke raske mõista. Teeme valikuid pigem harva ning siis ka vabast tahtest, aga siis tuli otsustada ja otsused võisid mõjutada kogu enda ja lähedaste elu ning nende otsustega tuli seejärel edasi elada.
Film tahab öelda, on see, et eestlased ei sõdinud enamasti ei Saksa ega Vene aadete nimel, vaid sattusid ühte või teise sõjaväkke läbi värbamiste või juhuste. Sõditi ja kaitsti teisi sõjakaaslasi ning loodeti, et aitavad tegelikult kaasa sellele, et peale sõda Eestist miskit veel järgi on. Kõik said aru, et kummagi poole võit ei ole otseselt Eesti võit.
Päris neutraalset pilti „1944“ siiski ei maali. On teada, et Saksa sõjavägi kasutas natuke rohkem prääniku ja vene sõjavägi piitsa meetodit inimeste enda poole võitmiseks. Mu enda vanavanemad on pärit Sinimägedelt ning jutte sellest, kuidas Saksa sõjavägi jagas toitu, neid olen isegi kuulnud. Rõhutan siinjuures, et see ei anna loomulikult ühele poolele rohkem õigust ja ei võta teiselt ära. Neutraalse pildi saaks maalida ebaausa jutuga või siis, kui jätame need faktid välja, aga tegijad on siinkohal otsustanud siiski vapralt ausaks jääda ning panustavad vaataja arusaamisele. Mait Malmsteni mängitud mannetu Saksa omavalitsuse tegelane ning Peeter Tammearu südametu partorg Kreml on ehk üleliigsed liialdused. Mõlemad kalduvad äärmustesse ning väga erinev on ka tulemus, kui sõdur keeldub nende käsku täitmast. Tammearu tegelane oleks võinud olla veidigi vaiksem ja salakavalam. Üks väheseid asju, mille üle nuriseks.
Ainus asi, mis mind ehk tõsiselt häirima jäi, oli Kristjan Üksküla (Jüri Jõgi) nimelugu. Et mitte ära anda filmis juhtuvat, siis ei taha rohkem öelda, kui seda, et antud kokkusattumus või isegi seos oli filmis päris üleliigne ning ei andnud midagi juurde, vaid tekitas juurde uue poolenisti rääkimata loo. Hollywoodi filmi puhul eeldaks, et see saab selgeks, kui ostad DVD pikendatud eriversiooni endale. Eks vaataja saab ise otsustada, kas tegemist oli vajaliku või ebavajaliku detailiga.
Kui nüüd kõik kokku võtta, siis „1944“ on ikka üks väga hea ja kvaliteetne film. Suurepärane stsenaarium ja väga hea teostus. Iga lause tundub olevat viimseni läbi mõeldud ning viimistletud. Kõik, mida on vaja öelda ja näidata, on olemas. Kujutage ette, et kirjutate üles kakskümmend või kolmkümmend punkti, mida tahate edasi anda ja peate siduma selle siis kõik kokku üheks seotud jutuks. Ei ole just kerge ülesanne, kuid „1944“ teeb seda ilma pingutuseta.
Raske on üldse sellest filmist kirjutada. Ta räägib nii palju ja nii selgelt, et iga kirjutis filmist võib lõppeda sellega, et avastad, et jutustad lihtsalt kogu filmi ideed ning mõtted ringi, aga see tuleb jätta filmile ning lasta vaatajal nautida ja imetleda loo autori Leo Kunnase ning lavastaja Elmo Nüganeni meistritööd. Mida muud ma ikka soovitan, kui seda, et kõik antud filmi vaatama läheksid ning saaksid endale hea filmielamuse!
”
- Tahan!
- Lisa nimekirja
- Tasuta soovinimekirjade kasutamiseks tuleb sisse logida.
- Soovinimekirjad
8.
Fifty Shades of Grey
Sam Taylor-Johnson
Kirjanduse üliõpilane Anastasia Steele elu muutub, kui ta kohtub üliseksika, kuid vaimselt piinatud biljonäri Christian Grey´ga. Eestikeelne pealkiri: Viiskümmend halli varjundit.
Lisas Ceilin 15.02.2015
“Lugedes Fifty Shadesi triloogiat olid minu ootused filmi suhtes üsna kõrged. Mu peas oli oma film juba vändanud, kuid lootsin, et midagi sarnast suudetakse ka suurele ekraanile tuua.
Kahjuks osutus film minu jaoks aga suureks pettumuseks. Üldiselt oli ta igav ning jäi kuidagi peatuma. Aru sain ma sisust ainult tänu raamatutele, kuna enamik asju jäeti selgitamata või rääkimata ja need paarilauselised vestlused, mis filmis esinesid, tekitasid rohkem segadust kui tõid selgust. Ma ei kujuta ette, et oleksin millestki aru saanud, kui oleksin ilma lugemata kohale läinud.
Mis mulle aga väga meeldis oli tunnusmeloodia. See on haarav ja kütkestav ning tekitas sobiliku atmosfääri. Samuti meeldis mulle filmi algus, kus Anastasia kohmakus oli armas ja pani muhelema. See oli hästi ära tabatud.
Enda silm on ikka kuningas, kuid ma imestan, et suutsin filmi lõpuni üldse vaadata. Võib-olla olid minu ootused ka liiga kõrged. Kes seda teab.”
- Tahan!
- Lisa nimekirja
- Tasuta soovinimekirjade kasutamiseks tuleb sisse logida.
- Soovinimekirjad
9.
The Theory of Everything (2014)
James Marsh
See on erakordne lugu tänapäeva tõenäoliselt tuntuimast ja tunnustatuimast teadlasest Stephen Hawkingist, kes armub jäägitult Cambridge’i ülikooli kaastudengisse Jane Wilde’i. 21-aastaselt pannakse talle hirmuäratav diagnoos. Hawkingil avastatud motoorne närvihaigus viib noorelt teadlaselt peagi nii liikumis- kui kõnevõime ning seab lähiperspektiivis küsimärgi alla ka elu. Abikaasa Jane’i vankumatul toel ja julgustusel paneb Hawking aga just nüüd aluse oma kõige ambitsioonikamale teadustööle, uurides seda, mida tal endal kõige enam napib - aega. Koos saatust trotsides on nad teerajajaiks uutes teaduse ja meditsiini valdkondades, saavutades rohkem, kui nad eales oleksid osanud unistada. Eestikeelne pealkiri: Kõiksuse teooria.
Lisas AnnL 09.02.2015
“See film pani nutma õige mitmel korral ja pani mõtlema. Minu suur austus härra Hawkingu vastu kasvas veelgi ning eriti suur austus tekkis mul tema naise Jane vastu, kellele ma ise polnud varem tähelepanu pööranud. Tõesti väga kaunis lugu, mis paneb sind hindama väikeseid rõõme oma elus.
Muidugi suur kiitus ka näitlejatele, kes suutsid väga siiralt ning usutavalt kõiki emotsioone edasi anda. Tasub kindlasti vaadata. ”
- Tahan!
- Lisa nimekirja
- Tasuta soovinimekirjade kasutamiseks tuleb sisse logida.
- Soovinimekirjad
10.
Boyhood (2014)
Richard Linklater
Film jälgib kaheteistkümne aasta jooksul noore poisi Masoni (Ellar Coltrane) kasvamist alates viiendast eluaastast kuni täisikka jõudmiseni. Eestikeelne pealkiri: Poisipõli.
Lisas Kaupo Liiv
“Tore ja huvitav film, mida vaadata. Vahel näeme lapsnäitlejat suureks kasvamas, aga mitte ühes rollis ning seda näha on tore ja huvitav.
Loo põhistruktuur oli juba alguses paika pandud, kuid paljugi antud filmis on kirjutatud vastavalt poisi tunnetele. ka tegelased põhinevad näitlejate lähedastel ja läbielamustel.
Kui kõik see tehniline pool välja jätta, siis on tegemist päris tavalise filmiga, milles midagi uut suurel määral ei ole. Natuke ebaühtlane isegi ehk, mis ei tähenda, et tegemist oleks halva filmiga. Film on hea, südamlik ja tore. ”
- Tahan!
- Lisa nimekirja
- Tasuta soovinimekirjade kasutamiseks tuleb sisse logida.
- Soovinimekirjad
11.
Her (2013)
Spike Jonze
Üksik kirjanik armub oma arvuti operatsioonisüsteemi, mis on disainitud iga inimese soove täitma. Eestikeelne pealkiri: "Temake"
Lisas filmis6ber 18.05.2014
“Kogu film oli kuidagi mõnusa sordiini all ning nõndasamuti mängisid ka näitlejad. Peategelased, see kiarjanik, õigemini kirjade kirjutaja, ei olnud tavaline romantiliste filmide peategelane, selline vuntsidega poolveider tüüp nagu posterilt näha. Teine peaosaline, kellest oli kuulda ainult hääl, ehk arvuti operatsioonisüsteem või midagi Siri laadset, oli ka huvitav, sest polnud tavapärase ideaalse ja pehme häälega, vaid veidi nagu kriipivgi, mis muutis selle hääle kuidagi elutruumaks ja rohkem karakteriks.
Natuke oli komöödiat, peamiselt draamat ja kokkuvõttes päris huvitav film. Selline ajaviitefilm, väga huvitav kogu aeg ei ole, aga sellest polegi tegelikult viga, kuidagi elutruu.”
- Tahan!
- Lisa nimekirja
- Tasuta soovinimekirjade kasutamiseks tuleb sisse logida.
- Soovinimekirjad
12.
Death of a Superhero - Superkangelase surm (2011)
Ian Fitzgibbon
Donald Clarke - pimedate alleede ja getode toiduahela tipp, pahade ja patuste hirm. Tuus superkangelane, kes võitleb igavest võitlust pahedega ning suudab vastu panna nii peavaenlase Kinda kurjadele rünnakutele kui sireenidena hukatusse meelitavate sekspommide ahvatlustele. Ta on puhas ja täiuslik, nii kehas kui vaimus. Donald Clarke on 15-aastane, kes põeb leukeemiat ja vihkab tervet maailma. Ta ei suuda sallida isegi oma armastavaid vanemaid, kes liigse hoolitsemisega talle tema kurba saatust igal minutil meelde tuletavad.
Eestikeelne pealkiri: Superkangelase surm
Lisas Priit